Effectieve feedforward gesprekken leren voeren rond functioneren blijkt van grote toegevoegde waarde. Maar hoe voer je die gesprekken? Goede feedforward-gesprekken zijn positief, constructief, concreet en open. Het goede gesprek voer je samen. Zowel wanneer het gaat om dezelfde rol en voortzetting van functioneren, als wanneer het gesprek gaat om beter functioneren, een veranderende rol of het (helaas) moeten verlaten van de organisatie.
Steeds meer organisaties schaffen functioneringsgesprekken af en gaan over op feedforward ontwikkelgesprekken. Door het voeren van de continue dialoog, leren zowel medewerkers als leidinggevenden meer de juiste regie te nemen in de te voeren gesprekken. Ook wanneer deze ‘lastiger’ lijken. In het goede feedforward gesprek zijn medewerkers verantwoordelijk en actief. Medewerkers zorgen dat de gesprekken gaan over hun doelen en resultaten en over hun talenten en plannen. Leidinggevenden coachen en sturen.
“Nu wordt er nog te veel gehamerd op wat er niet goed gaat tijdens de functioneringsgesprekken. Dat kan in de toekomst stukken beter. Zelf vind ik feedforward de een ideale methode om constant beter te kunnen samenwerken met teamleden.”
Janneke Hermes – CFO N.V. Nederlandse Gasunie
Je leert
- In deze training krijg je een goed beeld van wat er aandacht nodig heeft wanneer je kwalitatief goede gesprekken wilt
voeren met je medewerkers. Dit gaat verder dan een specifiek communicatie-techniekje uit je hoofd leren en toepassen. - Ook leer je wat onze hersenen prettig vinden. Diverse onderzoeken laten bijvoorbeeld zien dat feedback ontvangen (tijdens bijvoorbeeld functioneringsgesprekken en beoordelingsgesprekken) voor onze hersenen op zichzelf al heel moeilijk is. En zeker feedback die negatief geladen is, ingaat op onze minder goede kwaliteiten en gedragingen en/of als het gaat om een veranderende rol. Maar natuurlijk wil je als organisatie wel dat je de juiste mensen op de juiste plek krijgt die daar de (nieuwe) ambities gaan waarmaken, zich verbeteren en zich verder ontwikkelen. Hoe pak je dat aan?
- Hoe voer je een feedforward gesprek en richt je je op het benutten van de al aanwezige kwaliteiten bij medewerkers? We oefenen een voor jou belangrijk gesprek!
- Je leert constructief bouwen aan een positieve open aanspreekcultuur.
Werknemers ervaren feedforward gesprekken als positief, wat vervolgens leidt tot verbeterde prestaties en toename van betrokkenheid, tevredenheid en werkplezier. Essentieel wanneer je met je mensen weer wilt bouwen aan jullie toekomst! Leidinggevenden geven aan door het voeren van regelmatige feedforward gesprekken beter in hun rol te zitten, hun medewerkers intensiever te coachen en zo ook tot betere prestaties te komen.
Challenge
Op basis van de feedforward analyse™ krijg je inzicht wat je al goed doet én welke kwaliteiten je mogelijk nog effectiever maken in het voeren van regelmatige effectieve feedforward gesprekken. Met welk ander gedrag ga jij de komende 66 dagen experimenteren in je gespreksvoering voor nog meer succes?
“Het feedforward-gesprek vond ik nuttig. Voor mij leidde het er toe dat ik zaken meer ging oppakken alsof ik met mijn eigen onderneming bezig ben.”
Peter van der Pol – Manager vermogensbeheer N.V. Nederlandse Gasunie
Naast onze workshops rond ‘Van functioneringsgesprek naar feedforward-gesprek’ verzorgen wij vooral veel maatwerkprogramma’s rond dit thema. Neem voor meer informatie contact op met Marco Schreurs (T. 06-29548009). Wil je meer cases, artikelen en trainingen rond: Het ontwikkelgesprek: een moderne, effectieve gesprekscyclus? Klik dan hier!