Effectief feedback geven en ontvangen in zowel hiërarchische als horizontale werkrelaties
Het beïnvloeden van gedrag begint met het afleren van ‘oud’ gedrag en het aanleren van ‘nieuw’ gedrag. Communicatie over gedrag is daarbij essentieel. Zonder feedback geven en ontvangen is het simpelweg onmogelijk om effectief nieuw gedrag te ontwikkelen. Of nog beter: door gebruik te maken van feedforward, waarbij de focus ligt op ontwikkeling en toekomstgerichtheid.
Toch blijkt het voor velen lastig om op een vriendelijke en duidelijke manier feedback te geven over het gedrag of de prestaties van een collega of leidinggevende. Het ontbreekt vaak aan de moed of vaardigheden om stimulerende feedback te geven. Daarbij is het ontvangen van feedback ook een uitdaging!
Het ontbreken van goede feedback en feedforward is vaak een belangrijke reden waarom veranderingstrajecten stroperig verlopen, ondoorzichtig zijn en geen meetbaar resultaat opleveren. Feedback geven en ontvangen is een essentiële vaardigheid die bijdraagt aan heldere besluiten en effectieve acties. Het is onmisbaar voor teams en afdelingen die (top)prestaties willen bereiken.
Resultaten van de training feedback geven en ontvangen
Na deze training beschik je over praktische vaardigheden om:
- Meer open en eerlijk te communiceren, zonder dat dit de werksfeer negatief beïnvloedt.
- Effectiever besluiten te nemen en acties uit te voeren.
- Gesprekken in werksituaties beter te sturen en confrontaties of escalaties te voorkomen.
- Open te staan voor stimulerende feedback van anderen.
Praktische opzet van de training
De theorie achter feedforward is eenvoudig te begrijpen, maar het toepassen ervan vraagt oefening en inzicht. In deze training ontdek je welke belemmeringen je ervaart bij het geven en ontvangen van kritische feedback en waardering. De opzet is sterk praktisch gericht, zodat je direct aan de slag gaat.
Tijdens de training ga je:
- Reflecteren op je eigen gedrag.
- Nieuwe manieren ontdekken om feedback en feedforward te geven en ontvangen.
- Veel oefenen in een veilige leeromgeving.
Voor wie is de training feedback geven en ontvangen bedoeld?
Deze training is geschikt voor professionals die:
- Eerlijk en respectvol willen leren aangeven wat zij vinden van het gedrag van een ander.
- Beter willen leren omgaan met de feedforward van anderen.
- Gesprekken willen sturen in zowel hiërarchische als horizontale werkrelaties.
Kortom, deze training is ideaal voor teams en afdelingen die hun communicatie willen versterken en open constructieve feedback willen integreren in hun werkcultuur.
Onderdelen van het programma:
- Presentatie van eigen cases met praktische oplossingen.
- Inzicht in jouw persoonlijke criteria voor effectieve feedback.
- Bewustwording van jouw natuurlijke reactie op feedback.
- Herkenning van belemmeringen die je tegenhouden om directe en gerichte feedback te geven en ontvangen.
- Oefeningen met vragen stellen, feedforward geven en ontvangen.
- Effectief gebruik van non-verbale communicatie.
Oefen en reflecteer op zowel je eigen gedrag als dat van de ander!
Maatwerk: samen bouwen aan een cultuur van openheid
De training bereikt maximale impact wanneer een compleet team of een volledige afdeling deelneemt. Dit bevordert een cultuur van openheid en eerlijkheid, waarin gedragsveranderingen sneller en blijvend worden ingevoerd.
Voordelen van deelname als team of afdeling:
- Verbeterde communicatie binnen teams en tussen individuen.
- Sterkere besluiten en acties dankzij open feedback.
- Betere werkrelaties, gebaseerd op vertrouwen en respect.
- Effectievere sturing en organisatie binnen de afdeling
Wil je meer weten over deze maatwerktraining rond feedback geven en ontvangen? Neem dan contact op met Muriel Schrikkema op 035 – 603 79 79 of via schrikkema@dir.nl. Zij bespreekt graag de mogelijkheden voor een op maat gemaakte training rond feedback geven en ontvangen: feedforward je feedback.