Het belang van een blijvende positieve en open aanspreekcultuur wordt onderschreven door ons wetenschappelijk onderzoek naar High Performance Organisaties, waar we spreken van het voeren van een open- en actiegerichte dialoog met elkaar:
- De dialoog dient open en positief te zijn = 2-richting, het andere perspectief mag er ook zijn;
best lastig want ‘daar vind je vaak wat van als dat anders is dan jouw eigen perspectief’. - De dialoog dient effectief te zijn = met oog op het realiseren van het collectieve resultaat;
best lastig wanneer er veel individuele belangen aandacht krijgen.
Ook wordt duidelijk waarom een blijvende positieve en open aanspreekcultuur van belang is en wat het van organisaties vraagt, wanneer we het model voor ‘het succesvol samen realiseren van resultaat’ van Lencioni volgen: Er is vertrouwen nodig, om in een continue dialoog elkaars perspectieven te kunnen beluisteren en daarover het debat (‘conflict’) aan te durven gaan. Pas als er ook naar jouw perspectief is geluisterd en besluitvorming duidelijk en transparant wordt gecommuniceerd (jouw perspectief daarin meegewogen) voel je je betrokken en ben je in staat jezelf en anderen aan te spreken op taken en verantwoordelijkheden. Dan hoef je ook geen sabotagegedrag meer te vertonen in termen van: over elkaar praten i.p.v. met elkaar, te lief zijn voor elkaar, geen fouten durven maken, ja zeggen en nee doen etc. Dit alles met het oog op het succesvoller realiseren van het collectieve resultaat.
“Eigenlijk is feedforward iets waar we allemaal, binnen het management team, sterk mee bezig zijn. We zijn ons ervan bewust dat je zo’n nieuwe open aanspreekcultuur niet zomaar in 1 keer kan uitrollen. Zoiets vraagt tijd, maar we komen er wel. Stap voor stap.”
Suzanne Verboon – Team Manager RVO
Bouwen aan een blijvende positieve en open aanspreekcultuur
Deze training of workshop is speciaal ontwikkeld voor medewerkers en leidinggevenden binnen jouw organisatie, die bij willen
Aan bod komt tijdens de training:
- Het belang van een open- en actiegerichte dialoog.
We bespreken de essentiële ingrediënten die daaraan bijdragen, en stel vervolgens vragen ter reflectie over hoe die in de huidige context, en jouw team vorm krijgen en wat jij daar zelf in doet en bijdraagt.
> Ben jij te vertrouwen? Wat heb jij nodig van de ander om de ander te durven aanspreken?
> De ‘formule van Vertrouwen’ bespreken we met elkaar en we ontdekken wat deze te maken heeft met het succesvol behalen van resultaat: stel jij het ‘eigen belang’ of het ‘collectieve belang’ voorop? Hoe deze laatste meer centraal stellen in jouw team? - De open dialoog voeren met elkaar en goed luisteren naar het perspectief van de ander, klinkt makkelijker dan het is. Zogenaamde ‘(on)bewuste vooroordelen’ zitten ons mensen daarbij vaak in de weg.
> ‘Bij mij niet’? ja, ook bij jou: testje!
> Welke vooroordelen herken jij? En heersen er specifieke vooroordelen in je team? - Elkaar positief aanspreken op ongewenst en gewenst gedrag en verantwoordelijkheden lijkt de enig effectieve weg naar het creëren van een open aanspreekcultuur. Hoe doe je dat effectief? Hoe vertel je de ander dat hij of zij beter moet, vanuit positieve kwaliteiten ingestoken?
> We oefenen met het elkaar aanspreken middels het geven van feedforward. - Hoe nu verder? Op welke aandachtspunten gaan we elkaar de komende periode feedforward geven? Wanneer spreken we elkaar in teamverband weer over onze effectiviteit in het beïnvloeden van de aanspreekcultuur door het voorbeeldgedrag dat we tonen?
Resultaat van de training
- Ieder krijgt een goed beeld hoe het creëren van een positieve en effectieve aanspreekcultuur bijdraagt aan nog beter resultaat en wat de belangrijke ingrediënten zijn van een gezonde effectieve feedbackcultuur;
- Ieder reflecteert individueel en vanuit zijn of haar teamlidmaatschap en wordt zich ervan bewust dat ook hij/zij optimale resultaten onbewust tegenwerkt (door zelf niet optimaal te vertrouwen te zijn/ te geven; door teveel ego; door de eigen vooroordelen; door mensen alleen maar negatief aan te spreken of juist helemaal niet; door resultaat niet in gedragstermen met elkaar te bespreken, etc.);
- Een eerste oefening met het geven van feedforward wordt opgedaan;
- Afspraken worden gemaakt waar we elkaar komende periode feedforward op gaan geven en wanneer we onze voortgang bespreken in het beïnvloeden van de positieve en effectieve aanspreekcultuur binnen jouw organisatie. Tonen we goed voorbeeldgedrag? Wat kan nog beter? En hoe zorgen we dat we niet terugvallen in oud gedrag?
Binnen veel profit, non-profit en overheidsorganisaties (o.a. RTL Nederland, Gasunie, RVO, Schadefonds Geweldsmisdrijven, Ministerie van Economische Zaken, Staatsbosbeheer, WonenBreburg, ABN Amro Bank, etc.) verzorgen wij trainingen. Wil je ook binnen jouw organisatie Open- en Actiegerichte Aanspreekcultuur creëren? Neem dan op voor meer informatie of het maken van een afspraak met Muriel Schrikkema (schrikkema@dir.nl of 035 603 7979).