Marieke Visser kwam bij Direction terecht met een vraag over teamontwikkeling: hoe kunnen we ons als team beter profileren binnen onze organisatie en hoe doorbreken we bepaalde patronen binnen ons team?
Toen Marieke Visser anderhalf jaar geleden manager werd van een supportteam bij een grote Nederlandse multinational, trof ze een groep mensen waarvan het merendeel al jarenlang samenwerkte. ‘Er zit heel veel gedegen kennis in mijn team, maar die kennis werd binnen de rest van de organisatie én in het team zelf niet altijd op waarde geschat.’
Daarnaast waren er behoorlijk wat vast gesleten patronen in het team ontstaan, tussen mensen die al vrij lang met elkaar samenwerkten. ‘Mensen accepteerden dingen van elkaar, waarvan je je kunt afvragen of dat wel goed is’, zegt Marieke.
Teamontwikkeling vraagt om diverse bijdragen
Onlangs organiseerde Direction een teamcoaching programma voor het supportteam: met gesprekken en activiteiten in een fort bij Bunnik en een afsluitend diner-in-the-dark bij blindeninstituut Bartiméus. ‘We deden die dag onder meer een kleurenanalyse van RealDrives©: die zegt iets over hoe je gedreven bent en wat je belangrijk vindt in je werk. Daaruit bleek dat het gedrag van mensen niet altijd aansluit bij dat wat ze prettig vinden en dat de kleur geel nauwelijks aanwezig is in ons team: iemand die het overzicht houdt en met visie naar buiten kijkt’, vertelt Visser.
‘Bij mij kwam de kleur groen als hoogste voorkeur naar voren; gelijkheid, samenwerking en betrokkenheid vind ik belangrijk. In mijn gedrag komt dat echter niet altijd tot uiting. En je zag ook dat sommige mensen een ‘blauwe’ voorkeur hebben: ze houden van zekerheid en structuur en werken graag volgens systemen. Maar doordat dat in hun werkomgeving niet altijd kan, passen ze zich aan en werken ze eigenlijk op een manier die ze niet prettig vinden. Daar zou je een tussenweg in moeten vinden.’
Ook in een praktijkopdracht werden de verhoudingen in het team en de rol die iedereen in het team heeft, goed duidelijk. De groep moest onder meer een balk via verschillende palen naar een eindstation brengen. Ook moesten teamleden zich met behulp van een touw langs het fort naar beneden laten zakken, daarbij geholpen door collega’s.
Het voortouw nemen
Na het programma en de opdrachten kregen Visser en haar collega’s persoonlijke feedback. ‘Bij mij was heel erg duidelijk dat ik mijn rol als leidinggevende veel beter kon pakken en dat ik meer het voortouw moest nemen’, zegt Visser. ‘Ook anderen herkenden zich in de feedback die ze kregen.’ Na deze dag was duidelijk wat ieders positie in het team was. ‘Ik vond het heel bijzonder dat Direction met een theoretische benadering én vrij eenvoudige praktische tools in staat is om te laten zien wat de dynamiek in een team is.’
Ook bij de tweede sessie stond teamontwikkeling centraal: dit keer zou het supportteam de bevindingen van de eerste teamdag vertalen naar concreet gedrag. Ter voorbereiding moesten teamleden aan collega’s buiten de afdeling vragen naar hoe zij tegen het supportteam aankeken. Visser: ‘Ook daar kwam uit naar voren dat we onszelf wel wat positiever mogen neerzetten en dat we trots mogen zijn op wat we doen.’
Als team bepalen waar we voor staan
Sinds de twee sessies voor teamontwikkeling is er al veel veranderd, constateert Visser. In kernwoorden bepaalde het team waar het voor staat: klantgerichtheid, kennis door continuïteit, servicegericht, betrokkenheid, bereidwilligheid, kei in processen en gemotiveerde mensen.
‘Het werkt veel prettiger nu we samen een richting hebben gekozen’, zegt Visser. ‘We durven elkaar nu ook aan te spreken op zaken. En wanneer er bij een teammeeting lastige punten ter discussie staan, kunnen we die ook benoemen.’
Daarnaast probeert het team meer naar buiten te treden. ‘Ik zal vanaf nu bij elke kwartaalmeeting binnen de organisatie vertellen over wat wij hebben gedaan en wat er bij ons speelt. Op die manier wordt onze support voor het hele bedrijf wat meer zichtbaar.’
Lijnen uitzetten
Marieke heeft naar aanleiding van de sessies ook op haar eigen rol binnen het team gereflecteerd. Mijn eigen leiderschap ontwikkelen stond daarbij centraal. Ze probeert wat meer de kleur ‘geel’ te vertegenwoordigen. ‘Ik ben nu meer de lijnen aan het uitzetten binnen het team, waardoor ik overzicht houd. Ik probeer niet alles zelf op te lossen en betrek andere ‘gelen’ op hun kracht.’
In het proces rond teamontwikkeling houdt Marieke de vinger aan de pols. ‘Ik ben me nu constant bewust van daar waar we heen willen en wat er daarvoor moet gebeuren. Binnenkort gaan we weer evalueren. Een verandering realiseer je niet van de ene op de andere dag.’
Marieke geeft leiding aan 9 supportmedewerkers van een grote Nederlandse multinational, actief in ruim 150 landen en met een jaaromzet van ruim 15 miljard euro.
Voor meer informatie over de teamontwikkeling programma’s van Direction kunt u contact opnemen met Muriel Schrikkema (T. 035-6037979).