De rol van de Ondernemingsraad in roerige tijden: ‘Omgaan met Onzekerheid’
De rol van een ondernemingsraad, ligt vaak zowel bij bestuurder als bij medewerkers gevoelig. Enerzijds dient de ondernemingsraad de belangen van het personeel te behartigen, maar anderzijds dienen zij ook rekening te houden met de belangen van de organisatie als geheel. Dat maakt dat er niet altijd een relatie van vertrouwen is.
Een actiegerichte, open dialoog voeren, met zowel het bestuur als de achterban, is in elke fase van ontwikkeling van een organisatie voor een ondernemingsraad van essentieel belang. In tijden van onzekerheid, wanneer de druk aan beide kanten toeneemt, is het echter des te belangrijker middels de constructieve dialoog continue aan het vertrouwen met het bestuur en de achterban te blijven bouwen. Maar hoe doe je dat? Hoe geef je antwoord op vragen van de achterban waar je zelf het antwoord ook niet op hebt? Hoe ga je bijvoorbeeld om met de emoties van medewerkers en managers betreffende mogelijk baanverlies? Hoe geef je de ‘informatie onder embargo’ toch een goede plek, zodat je er volwassen mee om kunt gaan en effectief blijft? Hoe blijf je het bestuur een juist beeld geven van wat er leeft op dit moment in de organisatie?
1-daags programma: Ondernemingsraad als proactieve partner van het bestuur en de medewerkers
Muriel Schrikkema heeft een praktisch 1-daags programma ontwikkeld, voor o.a. de ondernemingsraad van een zorginstelling. Door dit programma kwam deze ondernemingsraad dichter bij de kern van haar eigen vragen en dus ook bij wat haar nu te doen stond. Door meer kritische gerichte en doordachte vragen te stellen, veranderde deze ondernemingsraad in een pro-actiever partner, van zowel het bestuur áls de medewerkers. De ondernemingsraadleden leerden welke vragen en hoe zij deze effectief konden stellen. Hoe zij met onzekerheid, weerstand en emoties van zowel het bestuur als de achterban effectiever om konden gaan. Ook verkenden zij de diverse mogelijkheden voor ondersteuning van de managers die straks mensen ‘boventallig’ dienen te verklaren. Ook de ‘opvang’ en ‘nazorg’ van de mensen die zelf boventallig gaan raken, kwam hierin aan bod. Wat kun je hen als organisatie aan ondersteuning bieden en hoe doe je dit vooral mensgericht?
De ondernemingsraad leerde dat zij zelf de regie in handen heeft naar een mensgerichte aanpak. Een natuurlijke reactie is, wanneer er druk ontstaat en/of onzekerheid is, om te ‘vechten’, ‘vluchten’ of ‘bevriezen’ en snel van A naar B te willen. Weg uit de onzekerheid en bijbehorend oncomfortabele gevoel. De ondernemingsraadleden ontdekten dat er juist heel veel aandacht nodig is tussen van A naar B gaan. De ‘oncomfortabele fase’ die iedere grote transitie met zich meebrengt. De enige manier om echt te leren, de verandering te doorvoelen, het oude afgehecht los te laten en naar de toekomst te kijken en vorm te geven (in welke vorm dan ook).
In dit compacte 1-daagse programma voor ondernemingsraden, reikt Muriel Schrikkema handvatten en tools aan hoe je als ondernemingsraad in deze lastige periode samen met directie en medewerkers de koers kunt blijven bepalen, in dialoog blijft met en mensgericht omgaat met de onzekerheid en emoties van alle betrokkenen. Juist door aandacht te hebben en interventies uit te voeren in de fase tussen A en B.
Wilt u weten wat Direction voor uw ondernemingsraad kan betekenen?