Feedforward in Leiderschap – individuele-, team- en organisatieontwikkeling

De kracht van de continue dialoog

Hoe HumanTotalCare talenten aantrekt en behoudt

De werkgeversbelofte van HumanTotalCare is dat de medewerkers de beste versie van zichzelf mogen zijn, zodat ze samen meer kunnen betekenen voor werkend Nederland. Deze werkgeversbelofte  speelt een cruciale rol in de strategie van HumanTotalCare om talent aan te trekken en te behouden in een concurrerende arbeidsmarkt, waar schaarste heerst aan bijvoorbeeld (bedrijfs)artsen, IT’ers en andere (arbo)professionals. Net als veel andere organisaties wil HumanTotalCare niet alleen talent aantrekken, maar ook behouden. Daarom heeft de organisatie een nieuw beoordelingssysteem opgezet dat leunt op de continue dialoog en motiverende ontwikkelgesprekken. Dit proces ondersteunt de organisatie om meer te betekenen voor hun mensen, waarbij oprechte aandacht centraal staat vanuit een principe “ik, in de context van wij”. In dit artikel bespreken we de toepassing van dit nieuwe beoordelingssysteem, de bijbehorende opleidingen, en de ervaringen en uitdagingen van medewerkers en leidinggevenden.

“We geven onze mensen de regie over hun eigen ontwikkeling. We dagen onze collega’s uit om zich continu te ontwikkelen.”

Over HumanTotalCare

HumanTotalCare is een toonaangevende organisatie met merken zoals ArboNed, HumanCapitalCare, Mensely, Focus en IT&Care. Met meer dan 2.000 medewerkers ondersteunt HumanTotalCare 1,4 miljoen werkenden in Nederland en bijna 65.000 bedrijven. De missie van de organisatie is om door middel van professionele begeleiding en advies over verzuim en duurzame inzetbaarheid een gezond, gemotiveerd en bekwaam werkend Nederland te bevorderen. “Onze organisatie heeft vijftien vakgroepen zoals artsen, psychologen, verpleegkundigen en bedrijfsmaatschappelijk werkers. Zij werken in multidisciplinaire teams om klanten optimaal te bedienen,” zegt Erika Starreveld, manager HR Development. Ze benadrukt: “We geven onze mensen de regie over hun eigen ontwikkeling. We dagen onze collega’s uit om zich continu te ontwikkelen.” HumanTotalCare blijft vernieuwen en verbeteren en investeert in haar professionals met focus op positieve gezondheid en vakmanschap.

Waarom een nieuw beoordelingssysteem?

Het traditionele beoordelingssysteem voldeed niet meer aan de verwachtingen en behoeften van HumanTotalCare. Het was vooral gericht op ongeveer drie gesprekken per jaar met de focus op salarisverhogingen en beoordelingen. “In de praktijk lag de nadruk in deze gesprekken vaak op hoeveel verhoging men kreeg,” zegt Erika. De nadruk lag te veel op financiële beloning te weinig op persoonlijke ontwikkeling. “Dit hebben we daarom uit elkaar getrokken. Medewerkers krijgen jaarlijks een vaste salarisverhoging. In de continue dialoog staat jouw ontwikkeling in de context van de organisatie en de resultaten die we samen willen realiseren hierdoor centraal.”

“Je voert eigenlijk een continu gesprek dat echt gaat over jouw ontwikkeling in relatie tot de doelen van de organisatie.”

De kern van de continue dialoog

Met de implementatie van de continue dialoog, waarbij motiverende ontwikkelgesprekken centraal staan, wordt er nu regelmatig gesproken over hoe de ambities en doelen van medewerkers passen bij en bijdragen aan de ambities en doelen van de organisatie. Dit nieuwe systeem biedt op elk moment van het jaar de gelegenheid voor feedback, reflectie en planning, en draagt eraan bij dat medewerkers de beste versie van zichzelf kunnen zijn. De ontwikkelingsgerichte benadering vraagt van leidinggevenden een coachende houding en extra aandacht voor een gevoel van psychologische veiligheid en vertrouwen. “Je voert eigenlijk een continu gesprek dat echt gaat over jouw ontwikkeling in relatie tot de doelen van de organisatie.”

“Muriel weet heel goed uit te leggen dat het niet alleen over het individu gaat, maar over het individu in de context van het geheel. Hoe draag jij bij aan de organisatie? Daarvoor ben je hier en niet bij de buren.”

De toolbox en trainingen

Om leidinggevenden en medewerkers optimaal te ondersteunen bij het voeren van deze gesprekken, is er een uitgebreide toolbox ontwikkeld. Deze bevat tips, tricks en praktische hulpmiddelen zoals een 360 graden feedbacktool. Daarnaast worden er specifieke trainingen georganiseerd, waaronder “Motiverende ontwikkelgesprekken voeren”. Goede ontwikkelgesprekken zijn positief, constructief, concreet en open. In goede ontwikkelgesprekken zijn medewerkers verantwoordelijk en actief. Zij zorgen dat de gesprekken gaan over hun doelen en resultaten, en over hun talenten en plannen. Leidinggevenden coachen en sturen en zijn gesprekspartners die ruimte creëren voor het proces en het team- en organisatiedoelen sturen.

“We moedigen zowel leidinggevenden als medewerkers aan om initiatief te nemen en hun rol te pakken in hun eigen ontwikkeling en die van hun team.” De trainingen, ontwikkeld door Muriel Schrikkema, spelen een cruciale rol in het ondersteunen van deze nieuwe aanpak. Muriel’s programma richt zich op het versterken van gespreksvaardigheden en het creëren van een cultuur waarin ontwikkeling centraal staat. “Muriel weet heel goed uit te leggen dat het niet alleen over het individu gaat, maar over het individu in de context van het geheel. Hoe draag jij bij aan de organisatie? Daarvoor ben je hier en niet bij de buren.”

“Hoe kunnen we die bewustwording creëren dat het niet alleen over ‘ik’ gaat, maar over ‘ik in de context van wij’?”

IK in de context van WIJ

Sinds de invoering van het nieuwe beoordelingssysteem zijn er positieve reacties van zowel de werknemers als de leidinggevenden over de training ‘leren een motiverende werkomgeving te creëren’. “Erg praktisch, nuttige informatie, goede inhoud en structuur en praktisch oefenen,” zei een deelnemer. Velen waarderen de praktische benadering en de focus op echte gesprekken over ontwikkeling. “Een van de dingen die we vaak horen is dat mensen het echt waarderen om het gesprek op deze manier te voeren, zelfs als ze al jaren in het vak zitten.”

Naast de positieve feedback zijn er ook uitdagingen. Een daarvan is het balanceren tussen het tevredenstellen van de medewerkers en de bredere context van de organisatie. “Wat we in de gaten moeten houden, is de ontwikkeling in de context van je werk en de organisatie. Soms wordt die link losgekoppeld. Het zwaartepunt lijkt dan te bewegen naar de kant van het individu. Dan geeft een medewerker aan waarin hij zich wilt ontwikkelen met de verwachting dat de organisatie hem daar haast vanzelfsprekend volledig in faciliteert. In een gebalanceerd gesprek zijn twee facetten anders: het hoort te gaan over welke ontwikkeling passend is en bijdraagt aan zowel de inzetbaarheid van de medewerker, als ook onze dienstverlening. En daarnaast is de vraag aan zowel organisatie als medewerker hoe zij beiden kunnen bijdragen om deze ontwikkeling te realiseren. Daar ligt ons aandachtspunt voor komend jaar. Hoe kunnen we die bewustwording creëren dat het niet alleen over ‘ik’ gaat, maar over ‘ik in de context van wij’? Het gaat over mijn ontwikkeling binnen de organisatie, en het is super belangrijk dat ik me ontwikkel, maar wel in die context.” De continue dialoog vraagt van leidinggevenden om een gevoel van veiligheid te creëren, mensen optimaal te coachen, sterktes te versterken en medewerkers positief aan te spreken op verantwoordelijkheid.

Conclusie: De kracht van de continue dialoog

HumanTotalCare laat zien hoe je als organisatie effectief omgaat met de schaarste in de arbeidsmarkt door een cultuur van continue dialoog en ontwikkeling te bevorderen. “Het draait om een voortdurende dialoog waarin ontwikkeling centraal staat.” Deze aanpak motiveert niet alleen het realiseren van persoonlijke ambities, maar versterkt ook de verbinding met de organisatiedoelen.

Wil  je meer weten over de maatwerktrainingen rond de continue dialoog en motiverende ontwikkelgesprekken? Neem dan contact op met Marco Schreurs of Muriel Schrikkema (T. 035-6037979) voor de mogelijkheden.

Mobiele versie afsluiten