Vraag van Ministerie van Defensie: Coachend Leiderschap voor 24 lijnmanagers
De afdeling Serviceline Network Services had een groot aantal nieuwe lijnmanagers. Uit een uitgebreide evaluatie intern was gebleken dat het leiderschap nieuw elan vergde. Doel was coachend leiderschap ontwikkelen bij de lijnmanagers (24 personen) van deze afdeling. Neveneffect dat men hoopte te bereiken was het stimuleren van de samenwerking.
Onze aanpak
In overleg met de klant werden er werden een drietal bijeenkomsten met op elkaar aansluitende thema’s georganiseerd:
- Eerste bijeenkomst: kennismaking & bewustwording kader Leiderschap. Het belang van zelfbewust en coachend leiderschap ontdekken.
- Een tweedaagse bijeenkomst rond ‘De lijnmanager centraal’
- Een tweedaagse en afsluitende bijeenkomst rond ‘De lijnmanager in relatie tot zijn team en organisatie’.
“Wat hebben jullie in beweging gezet! Prima stap om naar elkaar toe te groeien: persoonlijke levensverhalen, inzicht in patronen en toegankelijkheid naar elkaar (loslaten agenda’s).”
Arnold Colijn, Resourcemanager Networks SLNWS
Uitgangspunt bij het ontwikkelen van het programma voor deze 3 bijeenkomsten
Om je van manager tot leider te ontwikkelen is de eerste stap een groter zelfbewustzijn. De intentie om te veranderen impliceert de bereidheid zichzelf te onderzoeken. Het is vooral een uitdaging voor managers die in het normerende systeem succes hebben geboekt (door het beheersen van processen en controleren van resultaten) om te zoeken naar hun zelfbewustzijn.
Resultaat
- Bijeenkomst 1: Inzicht in de noodzaak van effectiever coachend leiderschap en waar dit voor staat.
- Bijeenkomst 2: De Lijnmanager centraal: de eigen leiderschapsvraag werd duidelijk. Daarnaast maakte men uitgebreid kennis met elkaar en werd men zich beter bewust van elkaars individuele leiderschapskwaliteiten en aandachtspunten. Ook kreeg men inzicht in de wijze waarop men graag samenwerkt met anderen en waarom dat soms lastig is. Als laatste oefende men zich in het geven en ontvangen van feedback en in het aangaan van de dialoog met de ander.
- Bijeenkomst 3: Inzicht hoe de lijnmanager het contact met zijn/haar teamleden vorm geeft. Inzicht in groepsdynamica en in de invloed van de lijnmanager en onder welke invloed zij zelf staan.
“Het hele traject was boeiend: inzicht in jezelf en je collega’s, de zaken die boven tafel kwamen en het besef dat we er met z’n allen iets aan kunnen/moeten doen. De eerste resultaten van die sessies zijn er al. Ik had het gevoel dat ik heel goed mezelf kon blijven en dat is me niet bij al dit soort trainingen gelukt. Een compliment voor jullie lijkt me op z’n plaats!”
Ronald Verhulst, Manager Network Control
Voor uitgebreide informatie over het coachend leiderschap programma of de overige programma’s van Direction kun je contact opnemen met Muriel Schrikkema, 035 603 7979.