RealDrives: Gaat mijn team het verschil maken binnen onze bestaande organisatiecultuur?
Let op: dit is een ouder artikel rond de inzet van Realdrives. Inmiddels werken we met de moderne en krachtige feedforward analyse™. Deze analyse brengt de kwaliteiten in kaart die bijdragen aan persoonlijk high-performance leiderschap en geeft mensen inzicht in hun sterke punten en ontwikkelgebieden. Bovendien kunnen er groepsprofielen worden opgesteld op basis van de feedforward analyse™.
RealDrives, door Muriel Schrikkema
In onze eerdere programma’s maakten wij regelmatig gebruik van diverse methodieken. Een van die methodieken was ManagementDrives, een systeem dat voorkeuren voor drijfveren meet. Later hebben we kennisgemaakt met een verder ontwikkelde methodiek, gebaseerd op de gedachte van ManagementDrives, die nog veel rijker bleek: RealDrives!
Waar ManagementDrives geen onderscheid maakte tussen voorkeur en gedrag, deed RealDrives dat wel en voegde bovendien een extra dimensie toe: de perceptie van de omgeving. RealDrives liet zien in welke mate individuen en teams zich aanpasten aan hun omgeving, wat ongelooflijk veel nieuwe inzichten gaf.
Over RealDrives
RealDrives was een instrument dat snel inzichtelijk maakte waarom mensen deden wat ze deden. Het mat niet alleen de onbewuste voorkeuren voor bepaalde drijfveren, maar ook de aanpassing van gedrag onder invloed van de omgeving. Dit gebeurde zowel op individueel als teamniveau.
RealDrives was een tweede generatie drijfveer-meting. De eerste generatie drijfveer-metingen, vaak geïnspireerd door de theorie van dr. Clare W. Graves, leverde een beeld op van wat mensen werkelijk dreef, hoe zij hun werkelijkheid percipieerden en hoe zij zich gedroegen. Hoewel dat beeld interessant was, kon het beter. RealDrives trok de voorkeur, perceptie van de omgeving en gedrag uiteen, wat de herkenbaarheid en bruikbaarheid aanzienlijk vergrootte. Het bleek uitermate effectief te zijn voor persoonlijke reflectie, teamoperaties, leidinggeven, motiveren van mensen en groepen, retentie van medewerkers, terugdringen van ziekteverzuim, cultuurverandering, opleiding en het herkennen en oplossen van disfunctioneren.
Waarom wilden we drijfveren meten?
Uitgangspunten
- Mensen zijn verschillend en hebben verschillende drijfveren.
- Mensen leven tussen hun werkelijkheid en hun dromen.
- Mensen hebben een brein met drie lagen: impuls, emotie en ratio.
- Mensen zijn flexibel en passen zich makkelijk aan.
Consequenties
Om menselijk gedrag te begrijpen, is de context belangrijk. Het was essentieel om onderscheid te maken tussen wat iemand wilde en wat iemand deed. We moesten dus zoeken naar voorkeur, omgeving en feitelijk gedrag.
RealDrives mat drijfveren zowel op individueel als teamniveau. Maar wat kon je er precies mee doen? Wat zeiden de uitslagen (kleuren en percentages) over het individu en/of het team? Hieronder wordt een voorbeeld van een teammeting toegelicht.
Een Groepsuitslag
- Bovenste matrix: VOORKEUR: Wat men eigenlijk wilde: Dit team was ambitieus en linkte doelen graag aan goede ideeën om ze vervolgens in samenwerking te realiseren.
- Linksonder matrix: OMGEVING: Hoe men de omgeving zag: Dit ambitieuze team zag de omgeving als weinig resultaatgericht, soft en intellectueel niet erg inspirerend of uitdagend. Bovendien ervoer dit team haar omgeving als weinig gestructureerd. Het totaalbeeld was samen te vatten als ‘zwak en soft’.
- Rechtsonder matrix: GEDRAG: Hoe gedroegen de deelnemers in dit team zich? Deze gedragsmatrix liet zien dat het team vooral energie besteedde aan theoretiseren en communiceren, terwijl de aanwezige ambitie nauwelijks tot uiting kwam. Misschien had het team zich aangepast aan een omgeving die zij als hopeloos beschouwde.
Voor dit team leek het belangrijk om zich te richten op het versterken van leiderschap en het bieden van een gemeenschappelijk doel.
Zowel op individueel als teamniveau gold dat mensen zich in bepaalde mate meer of minder aanpasten aan hun omgeving. Wij stelden de vraag: hoe effectief was dat? En waar kon men de aandacht op richten voor grotere effectiviteit? Wij hielpen hier graag bij.
Meer weten over onze huidige feedforward aanpak? Neem contact op met Muriel Schrikkema via 035-603 79 79.