(Nieuwe) positionering van een afdeling
De (nieuwe) positionering van een afdeling (of team) goed vormgeven is best uitdagend. Het moet aansluiten bij de strategie en doelstellingen van je organisatie. Daarnaast moeten alle plannen en doelen het liefst ook nog ‘gedragen’ worden door je medewerkers. Je wilt dat iedereen er 100% voor gaat. Kort gezegd: het vraagt afstemming met en aansluiting op ‘boven’ en ‘onder’…
Hieronder een greep uit recente aanvragen voor begeleiding van teams en afdelingen:
- “We willen een frisse start maken. Een betere positionering van onze afdeling na alle veranderingen binnen de organisatie.”
- “We willen elkaar beter leren begrijpen en onze gezamenlijke doelen helder stellen.”
- “We willen de gezamenlijke doelstellingen helder krijgen, verwachtingen naar elkaar uit te spreken en 1-gezicht naar buiten uitstralen.”
- “We willen elkaar echt verantwoordelijk gaan houden voor het daadwerkelijk samen realiseren van de business plan targets.”
- “We willen samen ‘onze visie laden’ en deze concreet vertalen naar wat dat betekent voor de doelen van de afdeling.”
- “Er is een nieuwe constellatie van dit managementteam en we zoeken een programma om elkaar beter te leren kennen, om zo de samenwerking succesvol van start te laten gaan en vorm te geven, voor een optimaal resultaat.”
- “We zijn een nieuw team in combinatie met een nieuwe werkwijze en een veranderende omgeving. Dat vraagt om een andere aanpak. We hebben behoefte aan vertrouwen en een stevige basis om op verder te bouwen.”
- “Er spelen veel veranderingen en veranderprocessen de laatste jaren. Daarbij zijn mensen op nieuwe posities gekomen. Mensen met veel inzet die alles willen doen, maar wiens krachten niet altijd worden benut.”
- “Hoe kunnen we effectiever samenwerken met meer resultaat, waarbij onze positionering en gemeenschappelijke visie leidend is?”
“If you could get all the people in the organization rowing in the same direction, you could dominate any industry, in any market, against any competition, at any time.”
Patrick Lencioni – Amerikaanse schrijver en onderzoeker
Het begint met vertrouwen
Wil je werken aan de (her)positionering van je team of afdeling? Een frisse start maken na alle veranderingen binnen de organisatie? Hoe kom je van een (nieuwe) positionering naar gedeelde commitment? En hoe zorg je ervoor dat je die nieuwe positionering ook werkelijk met elkaar uitademt?
Er zijn een aantal zaken om dan expliciet bij stil te staan en te concretiseren. Zo is er vertrouwen nodig om in een open dialoog elkaars meningen te kunnen beluisteren en daarover het gesprek (‘conflict’) aan te durven gaan. Pas als er ook naar jouw mening is geluisterd en besluitvorming duidelijk en transparant wordt gecommuniceerd (jouw mening daarin meegewogen) voel je je betrokken en ben je in staat jezelf en anderen aan te spreken op taken en verantwoordelijkheden. Dan hoef je ook geen sabotagegedrag meer te vertonen in termen van: over elkaar praten i.p.v. met elkaar, te lief zijn voor elkaar, geen fouten durven maken, ja zeggen en nee doen, alleen goed voor je eigen eiland zorgen etc. Dit alles met het oog op het (nog) meer succesvol realiseren van de team / afdeling positionering.
Succesvol werken aan de positionering van een afdeling
Als je bouwt aan een (nieuwe) positionering van een afdeling dan is het belangrijk dat de gekozen positionering voor iedereen die er werkt helder is. Is iedereen op de hoogte dat ‘we voor deze positionering hebben gekozen’? En welke resultaten dat geeft? Dus dat het een gemeenschappelijk collectieve positionering is waar we allemaal naar streven en aan bij willen dragen?
‘Een leider moet continu het belang van de collectieve resultaten duidelijk maken en teamleden aansporen om met elkaar daar aan samen te werken.’ In een afdeling werken is geen deugd, maar een duidelijke keuze. De keuze om wel of niet als afdeling te werken, moet wel gemaakt worden. Anders is er onnodige taakverwarring en onduidelijkheid over wie waarvoor verantwoordelijk is.
Onderzoek wijst uit dat 28% van de medewerkers niet op de hoogte is van de bedrijfsdoelstellingen….. Hoe zit dat met de gekozen positionering van een afdeling? Wat je vaak ziet gebeuren is dat medewerkers (met de beste intenties) voor individuele resultaten gaan. Dat er eilanden ontstaan en er niet meer samengewerkt wordt. Laat staan dat er samen geleerd wordt beter te worden. Dit komt het succes van de afdeling niet ten goede.
High Performance Organisaties en de positionering van een afdeling
Naast helderheid en eenduidigheid op de gemeenschappelijke positionering en gewenste resultaten gaan we nog een stap verder: snapt iedereen ook wat die positionering betekent voor het eigen gedrag?
Wat heeft een ieder dan anders te doen dan gisteren, toen we nog niet gingen voor deze positionering en gewenste resultaten?
Als ieder blijft doen (naar beste intenties) wat hij/zij al jaren doet, zul je ook krijgen wat je al jaren kreeg.
Samen gaan we op zoek naar helderheid en uitwisseling van perspectieven om zo steeds beter te leren welk gedrag bijdraagt aan de gemeenschappelijk positionering en welk gedrag niet. Binnen high performance teams en organisaties werken ze altijd met de aanwezige kwaliteiten. Gekeken wordt naar de unieke kwaliteiten waarmee een ieder bijdraagt aan de positionering van de afdeling. En welke kwaliteiten nog minder aanwezig zijn, maar wel noodzakelijk voor het realiseren van resultaten.
Aanpak van Direction
Direction is ruim 20 jaar een gespecialiseerd trainings- en ontwikkelingsbureau voor programma’s op het gebied van High Performance Leiderschap, diversiteit en teamontwikkeling. Direction richtte in 2007 het HPO Center op. Een internationaal onderzoekscentrum, dat de kenmerken van zeer succesvolle organisaties, teams, leiders en medewerkers onderzoekt en wetenschappelijk onderbouwde conclusies en best practices deelt. Het belang van effectief samenwerken aan een gemeenschappelijke ambitie en positionering van een afdeling wordt onderschreven door ons wetenschappelijk onderzoek naar High Performance Organisaties en door meer dan 20-jaar praktijkervaring met organisatie- en teamontwikkeling in diverse branches.
Tot slot weet Direction, vanuit ons breinonderzoek rond ‘mindbugs’ en ‘feedforward’, wat specifiek aandacht nodig heeft om effectief samen te werken aan het realiseren van de gemeenschappelijke positionering van een afdeling. En hoe je daar met elkaar praktisch en positief vorm aan blijft geven op de lange termijn.
Graag ondersteunen wij ook jou en je collega’s bij het realiseren van jullie ambities, positionering, doelen, etc. Dit doen we binnen vele organisaties, waaronder: gemeente Maastricht, RTL Nederland, ABN Amro bank, Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO), Wageningen Universiteit & Research, Hands On Information Management, Merem Medische Revalidatie, Staatsbosbeheer, Scholengroep Het Plein, Nederlandse Gasunie en Liandon.
Neem voor meer informatie of het maken van een afspraak contact op met Marco Schreurs of Muriel Schrikkema (035-6037979).