Direction – individuele-, team- en organisatieontwikkeling

Doel van intervisie is bijdragen aan het gewenste resultaat

Het doel van intervisie is managers en medewerkers zo goed mogelijk te faciliteren in het samen leren steeds beter bij te dragen aan het gewenste resultaat. Hoe kan iemand vanuit de eigen kwaliteiten nog beter bijdragen aan de gemeenschappelijke ambitie die de onderneming nastreeft? En hoe kun jij hem daarbij ondersteunen? Het gaat dus om ondersteuning die meer gericht is op ontwikkeling dan op resultaat. Dat past ook veel beter bij het lerende fundament dat je in en met je (management)team creëert. Je doet dit allemaal met slechts één reden: samen leren steeds beter te worden in het realiseren van jullie ambitie en gemeenschappelijke doelen. In Feedforward in leiderschap beschrijven we onder andere wat het doel is van intervisie en hoe je het kan inzetten.

Hoe werkt intervisie

Een succesvolle manier om samen te leren steeds beter jullie doelen te bereiken, is intervisie. Wat intervisie is beschreven we eerder op onze website. Het doel van intervisie draait om samen reflecteren, samen leren; het is een vorm van collegiale consultatie. Bij intervisie wordt in groepsverband (circa zes personen per keer) gekeken naar een specifiek probleem of specifieke vraag die bij iemand leeft. Persoonlijke vraagstukken (problemen waar iemand in de praktijk tegenaan loopt) worden ingebracht, besproken, uitgewerkt en opgelost. Niet doordat mensen hun collega zomaar wat adviezen geven, maar doordat ze op een gestructureerde manier open vragen aan de vraaginbrenger stellen. Het is de bedoeling dat de vraaginbrenger zo zelf geschikte oplossingen vindt, die passen bij hem als persoon. Het gaat om structurele (meer dan eenmaal), persoonlijke (jij hebt er invloed op) en kleine vragen (hoeven geen dramatisch grote problemen te zijn) die door intervisie concreet worden gemaakt en waarvoor nieuwe oplossingsrichtingen worden gevonden. Collega’s herkennen de ingebrachte vraagstukken en onderzoeken gezamenlijk alternatieve wegen om het probleem zelf op te lossen. Wanneer we organisaties ondersteunen in het voeren van feedforward-ontwikkelgesprekken vormen de leidinggevenden die samen hebben deelgenomen aan een training, vaak ook een intervisiegroep wanneer zij het geleerde gaan toepassen in hun organisatie. Zo kunnen zij elkaar blijvend ondersteunen bij de inbedding ervan in hun praktijk.

Intervisie brengt inzicht

Vaak kampt de vraaginbrenger met iets waarvan hij de onderliggende vraag (nog) niet ziet. Daarom heeft hij ook niet helder hoe hij zelf bijdraagt aan het in stand houden van de vraag. De andere leden van de groep stellen vervolgens vragen als: wat maakt deze vraag specifiek lastig voor jou? Hoe zie je je eigen rol in dit vraagstuk? Hoe houd je de situatie zelf mede in stand? Naarmate het inzicht van de vraaginbrenger in het eigen aandeel in zijn probleem groeit, onderzoeken de deelnemers samen verder hoe hij invloed kan uitoefenen op een meer gewenste uitkomst. Vragen die daartoe ondersteunen zijn bijvoorbeeld: wat heb jij nodig om andere invloed uit te oefenen? Wat heeft je vaker geholpen in zo’n situatie? Met wie heb je hier ook over gesproken? Waar heb je dat ‘andere’ gedrag al weleens laten zien? Wanneer ben je tevreden?

Dit zijn stuk voor stuk herkenbare vragen die ook jij en je teamleden in kunnen brengen in intervisie om samen te bepalen wat iemand al goed doet en met welk alternatief gedrag hij wellicht kan experimenteren om nog effectiever bij te dragen. Dit brengt het doel van intervisie helder in beeld en daarnaast geeft het inzichten hoe je het (nog) beter kan doen. Intervisie hoeft niet per se in bestaande teams plaats te vinden, maar kan ook gerealiseerd worden tussen vakgenoten en collega’s – juist over disciplines, afdelingen en teams of zelfs organisaties heen. Het is een heel positieve manier om samen met collega’s te reflecteren, te leren en verder te ontwikkelen. Het is ook een goede oefening in het leren stellen van open vragen en om actief en constructief te leren luisteren (in plaats van direct met antwoorden en oplossingen te komen). Je zult merken dat veel vragen zijn te herleiden tot onduidelijkheid rond doelen, commitment en/of acties.

ACTIE: PROBEER INTERVISIE EENS UIT

Heb je nog geen ervaring met intervisie? Probeer het dan eens uit. Het is het veiligst om met hiërarchisch gelijken een intervisiegroep te vormen: als leidinggevende maak je dan dus deel uit van een intervisiegroep met andere leidinggevenden. Wellicht is de eerste drie keer een ervaren begeleider nodig, maar al snel kunnen jullie dit echt zelf.

Tegen welke concrete vraag op het gebied van effectief leidinggeven aan je team loop jij aan in jouw praktijk? Breng deze vraag eens in wanneer je intervisie organiseert met collega-leidinggevenden.

Wil je met intervisie aan de slag binnen je team of organisatie? Neem dan contact op met Muriel Schrikkema (T. 035-6037979). Muriel helpt veel profit-, non-profit -en overheidsorganisaties met intervisie sessies en met het opleiden tot het zelfstandig kunnen uitoefenen van intervisie.

Mobiele versie afsluiten