Programma rond HPO Leiderschap bij Beweging 3.0
HPO Leiderschap bij Beweging 3.0 combineert ziel en zakelijkheid
De toekomstontwikkelingen in de zorgsector en de ambities van zorginstellingen vragen van het management de
vaardigheden om ziel en zakelijkheid te combineren. Een uitdagende opdracht voor management en leidinggevenden binnen deze organisaties. Concreet betekent het dat leidinggevenden de opdracht hebben samen met medewerkers de kwaliteit van de zorg en de waardering hiervoor van klanten te verbeteren.
De aanpak
Op basis van het HPO-gedachtegoed hebben we een programma rond HPO Leiderschap van 6 modules vormgegeven, verspreid over een jaar, waarin verschillende aspecten van High Performance Leiderschap aan de orde komen. Tijdens het leiderschapsprogramma krijgt de top 100 van Beweging 3.0 de HPO-spiegel voorgehouden en leggen zij zichzelf langs de lat. Hoe werken ze? Hoe daadkrachtig zijn ze? Hoe gaan ze om met bijvoorbeeld verantwoordelijkheden? En zoeken ze voldoende de samenwerking? Verder delen en leren ze ook uitgebreid met en van collega’s gedurende dit traject. Om zo gezamenlijk te groeien tot sterkere leidinggevenden.
- HPO Leiderschap: Wat voor soort leiderschap past hierbij? Deelnemers maken kennis met het HPO-gedachtegoed en welke vorm van leiderschap hierbij past.
- Waarden en normen: Jouw persoonlijk leiderschap. Deelnemers krijgen inzicht in hun persoonlijke drijfveren en kwaliteiten en in hun persoonlijke ‘bril’ waarmee zij naar het HPO-gedachtegoed kijken en hoe zij een vertaling maken.
- Gevoel, kennis en kunde: Leider of manager? Deelnemers maken kennis met de belangrijkste eigenschappen van high performance managers en reflecteren dit op hun eigen vorm van leidinggeven.
- Om verbinding te maken en samen te werken met anderen om een High Performance Organisatie te worden moet je High Performance Individual (HPI) zijn en moet je visie helder zijn. De leidinggevenden krijgen inzicht in de kracht van dialoog en samenwerking bij het delen van de visie.
- Push, pull of flow: Hoe verander je het gedrag in je team om iedereen op een gemeenschappelijke koers te krijgen? Deelnemers krijgen inzicht in hun gedrag en de belemmeringen voor gedragsverandering. Hiervoor krijgen ze handvatten aangereikt om gedragsverandering mogelijk te maken en bij anderen ander gedrag te bevorderen. Ze leren ook welke aspecten van belang zijn om een succesvol team te bouwen en reflecteren op hun eigen vermogen om een team te sturen.
- Eén voor allen, allen voor één: Verbinden en blijven bewegen. Tijdens deze laatste module richten de deelnemers hun blik naar buiten, naar het maken van verbinding met het grotere geheel. Ze worden getraind in het aanleren van een vraaggerichte houding en klant gedreven en relatiegericht gedrag.
Het geheel maakt dat er een beweging op gang komt waarmee Beweging 3.0 werkt aan het verder verbeteren van de HPO-status. “Elke medewerker verdient een goede leidinggevende en een goede organisatie. Daar gaan we met elkaar hard aan werken.” Maar ’ziel en zakelijkheid’ combineren is niet alleen van belang binnen de zorgsector.
Marlijn Lenselink, directievoorzitter van Beweging 3.0.: “We gaan zeker verder met het HPO leiderschap programma. Ik ben enorm trots op wat we hier met z’n allen hebben bereikt. Terugkijkend op dit traject zie ik de ideeën die naar voren zijn gekomen, hoe klein ook, als zeer belangrijke resultaten. Ze zijn namelijk van grote betekenis als het gaat om veranderen en verbeteren. Er is al een heleboel tot stand gekomen en we zien het als een plezierige uitdaging om de HPO-gedachte verder te gaan borgen binnen Beweging 3.0.”
Ook geïnteresseerd in een programma rond High Performance Leiderschap? Bekijk onze themapagina ‘Ontwikkel persoonlijk en High Performance Leiderschap‘ of neem contact op met Muriel Schrikkema.