Veranderingstrajecten met een ‘houdbaarheidsdatum’?
Door Muriel Schrikkema, partner Direction
Wij van Direction blijven optimistisch over de toekomst van organisaties in Nederland. We zien dat het al een aantal organisaties lukt steeds meer de regie in handen te nemen en minder afhankelijk te zijn van hulp van externe consultancy- en adviesdiensten. Muriel Schrikkema, partner van Direction, ziet het management binnen deze organisaties als de sleutel.
Onze samenwerkingspartner The Hunger Project (THP is een internationale non-profit organisatie die zich inzet voor een duurzaam einde van chronische honger wereldwijd), werkt met een ‘houdbaarheidsdatum’ binnen haar projecten. In termen van The Hunger Project moeten mensen ‘zelf leren vissen’ en niet alleen maar ‘vis ontvangen’. En dat ook nog eens binnen afzienbare tijd. In de dorpsgemeenschappen in Benin Africa, waar THP o.a. actief is, worden mensen bijvoorbeeld gestimuleerd te ondernemen. Hen wordt een kleine lening gegeven en daarmee kans om zelf een bedrijfje te starten. Ze krijgen de gelegenheid het geleende bedrag binnen korte tijd te verdubbelen. Wanneer dit niet voldoende oplevert binnen de afgesproken termijn, trekt THP het krediet weer terug. Zij geeft echter niet op, maar gaat het gesprek aan met de specifieke ondernemer/ster en achterhaalt wat maakt dat het niet lukte en wat hij/zij nu nodig heeft om wél succesvol te ondernemen.
Houdbaarheidsdatum op veranderingstrajecten binnen organisaties
Wij zijn van mening dat managers in Nederland eigenlijk ook met een ‘houdbaarheidsdatum’ zouden moeten werken, wanneer zij adviesbureau’s vragen veranderingstrajecten voor hen te begeleiden. Wanneer deze managers vervolgens niet in staat zijn, met de nodige ondersteuning en binnen een bepaalde tijd, een gewenste ontwikkeling door te maken; stop dan met de bestaande veranderingstrajecten. Blijf niet doormodderen, maar toon lef en ga opnieuw in gesprek met elkaar: Waarom lukt het niet? Welke mentaliteit en/of vaardigheden missen we dat het niet lukt? Waarom willen we dit ook alweer? Ben ik de juiste persoon om veranderingstrajecten te trekken? Werken we samen met de juiste partijen? Achterhaal wat je als organisatie en management nodig hebt om wel de regie op de gewenste ontwikkeling te kunnen nemen.
THP maakt mensen bewust van hun eigen kunnen en helpt ze bij het herkennen van kansen en het grijpen van die kansen. Daar zoeken ze continue het gesprek over. Ook durven ze een stap terug te zetten wanneer het beoogde resultaat niet behaald wordt: hebben we iets over het hoofd gezien? Niet alleen de vorm van het visnet en de wijze van vissen; ook de ambities, visie en commitment van de vissers zijn bepalend in de ondersteuning die geboden wordt op maat. In deze filosofie herkent Direction zich volledig.
Is de houdbaarheidsdatum van jouw veranderingstrajecten al verlopen? Durf jij het moedige gesprek aan te gaan?
Wilt u meer informatie over de reguliere en maatwerk trainingen van Direction? Neem dan contact met Muriel Schrikkema (schrikkema@dir.nl).